שאלות ותשובות

כל מטופל שהיה מאושפז בשל אירוע לבבי ובמכתב השחרור שלו מבית החולים הומלץ לו על שיקום לב, רצוי כי יבדוק את זכאותו מול רופא המשפחה שלו ומול משרדי קופת החולים שלו.

על פי חוק הבריאות אדם שזכאי לשיקום לב יקבל התחייבות לשלושת החודשים הראשונים ואם יש ברשותו ביטוחים משלימים יהיה זכאי לעוד שישה עד תשעה חודשים נוספים (תלוי בסוג הביטוח המשלים ).

לאחר שביצעת בדיקת מאמץ ונבדקת על ידי רופא קרדיולוג שקבע כי אתה יכול להתחיל בשיקום תעבור גם בדיקה פיזיולוגית ובה תותאם הפעילות הפיזית שעליך לעשות . לאחר מכן תגיע פעמיים בשבוע לשעה כל פעם לפעילות גופנית.

הפעילות כמובן תתבצע תחת פיקוח רפואי של אח/ות שיקום לב , פיזיותרפיסטים, דיאטנית ומאמני בריאות.

כמו כן תוכל להעשיר את הידע שלך בנושאי הלב , תרופות , תזונה ופעילות גופנית ולהגיע להרצאות השונות שמתקיימות בימי השיקום.

מחקרים מראים כי השיקום האידיאלי למטופל הוא בסמיכות ( בין שבועיים לחודש ) לאירוע .

אם לא עברת בעבר שיקום לב ועדיין לא עברה שנה מהאירוע גש לקופת החולים שלך לברר את זכאותך.

במקרים רבים ניתן לפנות בפנייה אישית להנהלת קופת החולים ולהסביר מהן הסיבות לכך שלא עשית שיקום.

אם עברו שנים רבות וברצונך לשפר את בריאותך וכושרך , יהיה ניתן להתאים עבורך תוכנית על פי מרשם אישי לשיפור מצבך הגופני.

הפעילות הגופנית מבוקרת ותחת פיקוח רפואי. אף מטופל לא מתחיל בפעילות לפני שעשה בדיקת מאמץ , נבדק על ידי קרדיולוג ועשה בדיקה פיזיולוגית . במהלך הפעילות המטופל נמצא בהשגחה ומחובר לטלמטריה . במקרה ומופיעים שינויים בקצב הלב הנושא מטופל במיידית .

הוכח מחקרית כי אימון אירובי מבוקר, בדופק מטרה שנקבע על ידי קרדיולוג, מוביל ליצירתם של כלי דם חדשים לאזור בלב שאליו נחסמה באופן חלקי או מוחלט זרימת הדם באירוע הלבבי. הוכח גם שאימון אירובי שכזה תורם להסדרת הפרעות קצב לבביות ובעיות מסתמיות למינהן.

במרכזנו תקבל מרשם לאימון גופני שישפר את תפקוד הלב ותפקודך הכללי תוך התחשבות בבעיות נוספות מהן אתה סובל- אורטופדיות, מטבוליות וכו', על ידי קרדיולוג ופיזיולוג של מאמץ.

סביר להניח שכיוון שאינך כוללת באימונייך אימון אנאיירובי, אימוני התנגדות מבוקרים לשרירי השלד בפלג הגוף העליון והתחתון, השריפה הקלורית היומית שלך נשארת קבועה ואינה גדלה כפי שהייתה אם היית כוללת אימונים אלו. ישנו סיכוי שקיימת בגופך בעיה של חילוף חומרים- מטבוליזם. בבדיקה מטבולית מלאה שנערכת במרכז, ניתן לקבוע במדויק באלו מנגנונים משתמש גופך לשריפת אנרגיה והאם הבעיה נובעת ממסת שריר נמוכה, או חלילה מבעיה בתפקוד בלוטת התריס.

לא, אחוז העליה בנפח השריר, היפרטרופיה, אצל נשים נמוך מאוד כיוון שרמת ההורמונים הזכריים בגופן נמוך מאוד. התמורה שתתרחש תהיה שריר מוצק וצפוף יותר מה שיתן מראה צעיר ומתוח יותר לאזור הגוף המאומן.

החשיבות של אימון זה עצומה. מבחינה קלורית, בשרירים אגורה אנרגיה זמינה רבה בצורת סוכר שריר, גליקוגן. בכדי להגביר את השריפה הקלורית באימון, צריך להשתמש בו כמקור אנרגיה בעזרת מנגנונים שפועלים בדומיננטיות רק כאשר מופעלת על השריר התנגדות גבוהה שלרוב לא מושגת באימון אירובי. לאחר תקופה של אימוני התנגדות על שריר מסוים מתרחש שינוי בשריר עצמו, הוא מכיל יותר גליקודן באופן קבוע וצורך יותר אנרגיה גם במנוחה. הרווח כפול, גם באימון עצמו השריפה הכוללת גבוהה יותר מאימון אירובי בלבד, וגם במנוחה השריר צורך אנרגיה גבוהה יותר בכדי לשמר את עצמו.

מבחינה אורטופדית, אימוני התנגדות מבוקרים גורמים לטונוס שרירי חזק יותר ועקב כך ליציבות מפרקית גבוהה. כך למשל אפשר לפתור בעיות גב תחתון/ כאבי ברכים כרוניים וכו'.

מבחינה קוסמטית, אימוני ההתנגדות מעניקים לגוף מראה חטוב, מתוח וצעיר.

מרכז O2 אינו רק חדר כושר. מרכז O2 הוא מרכז בריאות רב תחומי המתמחה באימון גופני של ספורטאים, חולי לב, מושתלי לב, חולי סכרת, אנשים הסובלים מהשמנה חמורה, אנשים בעלי נכויות ופגיעות אורטופדיות קשות. הצוות במרכז כולל רופאים פיזיולוגים, פיזיותרפיסטים, דיאטניים ומאמני בריאות, יכול להוביל גם אותך במקצועיות הרבה ביותר לעבר יעדיך- ירידה במשקל, שיפור יכולת ספורטיבית ואימון ממצה יותר.

פעילות גופנית מבוקרת במרכזנו מוכיחה את עצמה כמסייעת בהורדת גורמי הסיכון למחלות לב. אימון אירובי מעודד הרפייה של השריר החלק סביב כלי הדם בגוף, מה שמגדיל את שטח שטף הזרימה ומסייע בהורדת לחץ דם לאחר האימון, באופן מיידי, עד כ- 24 שעות לאחר מכן. אימון שכזה, 3-4 פעמים בשבוע יכול לגרום לכך שרופאיך ימליצו על הורדת מינון התרופות

בגדול אתה צודק. היום ידוע שלא פחות חשוב מהכמות של השומנים בתפריט הוא איכות השומן.

רמת הכולסטרול בדם מושפעת גם מסוג השומן בתפריט (בייחוד שומן רווי וטרנס) ולא רק מכמות הכולסטרול היומית.

ההמלצה לאוכלוסייה הכללית ובייחוד לסובלים ממחלות לב וכלי דם היא :

סך שומן בתפריט עד 30%

צמצום כמות שומן רווי בתפריט- % 10

שומן חד בלתי רווי עד 15% (הוספת שמן זית/קנולה)

שומן רב בלתי רווי (אומגה 3 ו-6) עד 10%

צמצום כמות כולסטרול בתפריט (עד 300 מ”ג ליום, 4 ביצים לשבוע, מעט בשר)

פירוט של המקורות לסוגי השומן השונים תוכל למצוא במדור תזונה שבאתר.

בכל מקרה רצוי להיפגש עם דיאטנית שתתאים לך את ההמלצה באופן אישי בהתאם לבדיקות הדם.

קודם כל הייתי ממליצה לך לעבור לתפריט שמורכב מ-3 ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים, כך שלא יווצר מצב שאת בצום במשך שעות. צורת אכילה כזו תשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם ותחושת שובע כך שתרגישי שאת הרבה פחות 'זקוקה' למשהו מתוק ויהיה לך יותר קל להתמודד מול הפיתויים.

אבל כמובן שאי אפשר בכלל בלי להמתיק את היום ולכן הפתרון יהיה לבחור את הרע במיעוטו.

שוקולד מריר 70%, פירות יבשים,פופקורן ביתי, בייגלה מקמח מלא, גלידה מופחתת שומן, גלידה דיאט, יוגורט ללא סוכר, משקאות דיאט וכו'.

גם כאן ההמלצה היא כללית ורצוי להיפגש עם הדיאטנית כדי לקבל הנחייה ספציפית יותר לגבי הכמויות בהתאם למחלות הרקע. (סוכרת טריגליצרידים )

אומגה 3 הן חומצות שומן רב בלתי רוויות חיוניות (שהגוף שלנו לא מייצר ועל כן הכרחי שנקבל אותן מהתזונה) וקשורות להורדת התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם. הן פועלות ישירות על גורמי הסיכון השונים כמו עודף טריגליצרידים בדם, יתר לחץ דם, עודף קרישיות, הפרעות קצב ולכן הן חלק חשוב בתזונה לבריאות הלב.מקורן העיקרי הוא בדגי ים עמוקים כגון: הרינג, סרדינים, סלמון, מקרל אך מצויות גם בדגי הבריכה בישראל כמו בורי, לברק, פורל ובס וגם מהצומח : שמן קנולה, אגוזי מלך, שמן פשתן וזרעי פשתן.

ההמלצה הכללית היא צריכת אומגה 3 מהמזון ע"י צריכה של פעמיים – שלוש בשבוע מנת דג שמן ושילוב עם מקורות מהצומח. אולם, עבור אנשים הסובלים ממחלת לב וכלי ודם יתכן והמזון לא יוכל לספק את הדרישות.

איגוד הלב האמריקאי יצא בהמלצה רשמית עבור אנשים עם מחלת לב מוכחת– 1 גם ליום (EPA+DHA). ההמלצות לסובלים מרמה גבוהה של טריגליצרידים בדם 2-4 גרם (EPA+DHA) כקפסולות, תחת פיקוח רפואי.

בכל מקרה רצוי ליידע את רופא המשפחה ולהתייעץ איתו לגבי המינונים בייחוד אנשים הסובלים מנטייה לדימומים ולוקחים תרופה לדילול הדם.

יש לך שאלות נוספות?

צור עימנו קשר

התקשרו אלינו

3492*

כתבו אלינו

mercaz@o-2.co.il

עקבו אחרינו

בקרו אותנו

שד' צ'רצ'יל 1, בית ריקליס,
הדסה הר הצופים, ירושלים