יום העצמאות

יום העצמאות
פסח מאחורינו והאביב בפתח. המדינה שלנו חוגגת עוד יום הולדת, אחר כך תבוא גם המדורה של ל"ג בעומר ובישראל זה אומר שרשמית הגיע העת לנקות את האבק מהמנגל ולהתחיל לנפנף.
למרות שזה בהחלט יכול להיות מוקש נוסף לדיאטה ולבריאות – זה ממש לא חייב להיות. הנה מספר עצות כיצד להפוך את חג המנגל הלאומי לקצת יותר בריא.

המנגל
העדיפות תהיה למנגל חשמלי במרפסת או בגינה על פני מנגל עם פחמים ואש גלויה. האש , העשן והחום הגבוה יוצרים תגובות לא רצויות בבשר שבמגע עם חלבוני הבשר יוצרים חומרים שעלולים לפגוע לנו ב-DNA. השתדלו לחכות שהאש תירגע ורק לאחר שהגחלים האפירו שימו את הבשר. אל דאגה- זה יעשה את העבודה. בכל מקרה- השתדלו לא לחמם יתר על המידה את הבשר והסירו את החלקים השרופים והחרוכים.
על מנת למזער נזקים – מומלץ להפשיר את הבשר מבעוד מועד כדי להפחית את זמן הצלייה (אך להמשיך ולשמור אותו בקירור), להשרות אותו במרינדה עם שפע עשבי תיבול, שום, בצל שיספקו נוגדי חמצון חזקים שיכולים לנטרל חלק מהנזק. כדי להפחית את החשיפה לחום הגבוה מומלץ להפוך את הבשר לעיתים קרובות וכמובן – לנפנף!

בשר על האש

הבשרים:

בכל מקרה עדיף לקנות בשרים טריים ולהימנע ממוצרים קפואים ומועבדים. בשר קפוא לרוב אינו מכיל 100% בשר איכותי. על מנת להקטין את עלויות הייצור מוספים בד"כ חומרי מילוי כמו מים וחלבון צמחי, חומרים מתפיחים, עמילנים מועבדים ועוד. תוספים אלו נועדו בנוסף לתת טעם ומרקם למוצר שמלכתחילה מכיל בשר פחות איכותי.

זאת ועוד שמוצרים מוכנים מבשר מועבד כמו קבאב ונקניקיות הם עתירי שומן רווי ונתרן (מלח). מומלץ להכין את הקבאב וההמבורגר עצמאית ע"י שימוש בבשר טחון טרי מנתח בשר רזה.

כדאי לדעת שבזמן ההקפאה וההפשרה חל איבוד של חלק מהחלבונים, הויטמינים והמינרלים שהיו בבשר הטרי ובנוסף ההקפאה חושפת את השומן שבבשר לקלקול. כמובן שכתוצאה מכך טעם הבשר גם נפגע.

בכל מקרה יש להימנע מהקפאה חוזרת של בשר שהופשר שמשמש כקרקע פורייה לחיידקים. אם נשארו לכם עודפים כדאי פשוט לזרוק אותם.
בשר בקר יכול להיות מקור טוב לuויטמין B12 , אבץ וברזל. נתחים רבים של הבשר מכילים פחות מ-5% שומן לאחר הסרת השומן הנראה לעין. הנתחים הרזים שמתאימים לצלייה על האש הם: צ'ך, סינטה,פילהושייטל.

גם נתח מהודו אדום יכול להיות אופציה טובה ומקור טוב ל- B12, אבץ וברזל. בשר אדום מכיל 3-5 מ"ג אבץ ו-1-2 מ"ג ברזל ל-100 גרם. וכך גם ההודו האדום. חזה עוף לעומת זאת יכיל רק כ- 0.6 מ"ג אבץ ו-0.4 מ"ג ברזל ל-100 גרם.
פרגיות, הודו אדום או שווארמה הודו הם חלקים שבהחלט יכולים להתאים להכנת שיפודים למנגל לאחר השרייה במרינדה טובה למשך הלילה.

דגים על האש

הדגים:
מומלץ לגוון את הבשרים והכנפיים של העוף שהם החלק השמן יותר ולתת צ'אנס גם לדגים על האש. דגים מומלצים לצלייה על האש הם: סלמון,לברק, דניס, אמנון (מושט), אדמונית אך כל דג יכול להתאים לגריל ובלבד שישקול לפחות 200 גר', אחרת הוא יתייבש במהירות. מדג שמיועד לגריל מומלץ לא להסיר את הקשקשים.

הכינו גם שיפודי ירקות צבעוניים. השתמשו בעגבניות שרי, פטריות, בצל ופלפלים בצבעים שונים.

חציל על האש יכול להיות מנת פתיחה נהדרת, במיוחד כשהוא מלווה בטחינה.
החליפו את הפיתה העשירה בקלוריות בקלח תירס או בתפוח אדמה שנעשה טוב על האש.

הכינו מגוון סלטים מירקות טריים והשתדלו לוותר על הסלטים הקנויים מהסופר שמכילים לא מעט שומן ונתרן.
לקינוח אתם יכולים לעשות פירות על האש :בננות, תפוחים, אגסים, אננס או כל פרי אחר שאתם אוהבים יעשה את העבודה.
עד שהבשרים יהיו מוכנים ואם כבר יצאתם לטבע נצלו את הזמן וצאו להליכה.